Autor: Niedziela Łódzka/ Marlena Bączek
Wyświetleń: 1242
Wyjście poza schematy - Katolickie Szkoły oo. Bernardynów w Łodzi
Udostępnij

Od chwili ogłoszenia w marcu 2020 r. informacji o pandemii wiele dziedzin życia uległo głębokiej reorganizacji. Edukacja okazała się jedną z tych, które najgłębiej doświadczyły zmiany. Nauka on-line, jakkolwiek rozumiana, obnażyła wiele: braki sprzętowe, niedostateczną przepustowość łącz internetowych, brak doświadczenia nauczycieli i uczniów w kształceniu on-line czy chaos w obszarze organizacyjnym i decyzyjnym władz oświatowych. Jednak sytuacja ta uświadomiła jeszcze jedną kwestię: system edukacji istniał obok rzeczywistości XXI wieku, nie korzystał powszechnie z narzędzi, bez których wiele osób nie wyobraża sobie funkcjonowania w miejscu pracy. Paradoksalnie pandemia przyczyniła się do unowocześnienia i podniesienia atrakcyjności edukacji.

Dyrekcja Katolickiego Liceum i Szkoły Podstawowej w Łodzi oraz Publicznej SP OO. Bernardynów z oddziałami przedszkolnymi w Wiączyniu Dolnym natychmiast podjęła przygotowania do wdrożenia edukacji on-line, aby kontynuować realizację podstaw programowych, udzielanie wsparcia rodzicom czy nawet opiekę nad dziećmi. W pierwszym etapie podstawowym narzędziem w edukacji stał się dziennik elektroniczny, ale jeszcze w marcu szkoły rozpoczęły w pełni wirtualne funkcjonowanie. Aby uniknąć sytuacji, w której nauczyciele korzystają z różnych platform komunikacyjnych i aplikacji, wprowadzono videolekcje.

Ujednolicenie kanału komunikacyjnego dla nauczycieli, uczniów i rodziców, prostota obsługi programu i możliwość skorzystania w narzędzi, które komputer nauczyciela mogły uczynić zdalną tablicą, doposażenie uczniów w sprzęt to zadania, z którymi należało uporać się w pierwszej kolejności. Sukcesy w obszarze videoszkoleń dla nauczycieli, lekcji w wirtualnych klasach, możliwość zobaczenia się uczniów i wychowawców, wzajemnej interakcji spowodowały wdrażanie kolejnych etapów edukacji on-line. Obecnie w każdej ze szkół bernardyńskich wszystkie zajęcia odbywają się w pełnym wymiarze planu lekcji, funkcjonuje przedszkole on-line, wirtualna świetlica popołudniowa dla dzieci, uczniowie i nauczyciele realizują wraz z partnerami edukacyjnymi wiele projektów, organizowane są konkursy dla uczniów, przeniesione do sieci zostały także inne zajęcia pozalekcyjne, także te sportowe i artystyczne.

Na miarę wprowadzonych wymogów sanitarnych zorganizowano także Dni Otwartych Drzwi – filmy prezentujące Szkoły OO. Bernardynów, videokonferencje dostępne dla wszystkich zainteresowanych, chat on-line. Ponieważ dla dyrekcji szkół ważny jest osobisty kontakt z rodzicami i uczniami, rekrutacja przebiega również z wykorzystaniem narzędzi internetowych. Także zebrania z wychowawcami, konsultacje dla uczniów i rodziców z nauczycielami odbywają się regularnie. Dlatego można powiedzieć, że wyzwanie spowodowane pandemią stało się okazją do wyjścia poza schematy tradycyjnej szkoły. Zagrożenie, pomimo wielu trudności, paradoksalnie sformatowało edukację na miarę XXI wieku. Szkoły OO. Bernardynów już weszły w ten nowy wymiar.
Udostępnij