NA NOWO POZNAWAĆ CHRYSTUSA
1. Wprawdzie rok duszpasterski poświęcony ewangelizacji dobiega końca,
to jednak ubogaceni nowymi doświadczeniami nadal kontynujemy w duszpasterstwie
parafialnym jego główne założenia oraz najpilniejsze postulaty. W I Niedzielę
Adwentu rozpoczyna się nowy rok duszpasterski. Odtąd też obowiązuje nowy program.
Jego podstawę i stosowne materiały opracowuje każdego roku Komisja Duszpasterstwa
Ogólnego Episkopatu Polski.
Każda diecezja ma swoją specyfikę. To z kolei wytycza odpowiednie oczekiwania
pod adresem duszpasterstwa. Wiążą się z tym charakterystyczne dla diecezji uwarunkowania,
jak również właściwości posługi duszpasterskiej.
Z tych racji od wielu lat opracowuje się w archidiecezji łódzkiej program duszpasterski,
który jest adaptacją programu ogólnopolskiego.
2. Podstawowym odniesieniem dla duszpasterstwa w roku 2002 są myśli
i wskazania Ojca Świętego Jana Pawła II zawarte w jego Liście apostolskim Novo
millennio inneunte. Czytamy tam: "Nie trzeba wyszukiwać nowego programu.
Program już istnieje: ten sam co zawsze, zawarty w Ewangelii i w żywej Tradycji.
Jest on skupiony w istocie rzeczy wokół samego Chrystusa, którego mamy poznawać,
kochać i naśladować, aby żyć w Nim życiem trynitarnym i z Nim przemieniać historię
..." (NMI, 29).
Nieco później, w tej samej części Listu Papież jednak podkreśla: "Właśnie
w Kościołach lokalnych można określić konkretne elementy programu - cele i metody
pracy, zasady formacji i doskonalenia duszpasterzy i ich współpracowników...".
Z wypowiedzi Jana Pawła II wynika, że program duszpasterski ma realizować bardzo
ważne zadania - nie nowe wcale a jednak zawsze aktualne. Są to: poznawanie Chrystusa,
miłość wobec Niego
i naśladowanie Go. Tylko wtedy chrześcijanie będą mogli skutecznie przemieniać
historię. W tym roku najważniejszym zadaniem w realizowaniu programu duszpasterskiego
ma być poznawanie Chrystusa.
W programie duszpasterskim naszej archidiecezji przyjmujemy hasło w brzmieniu
"Na nowo poznawać Chrystusa". Oznacza ono, że choć nasi wierni wykazują
jakąś znajomość Chrystusa, to jednak jest ona często niepełna, powierzchowna
i wybiórcza, a może nawet zniekształcona. Należy więc tę wiedzę o Chrystusie
poszerzać i pogłębiać. Hasło daje do zrozumienia, że poznawanie Chrystusa jest
zadaniem obowiązującym chrześcijanina przez całe jego życie.
3. Co ma stanowić podstawę w realizacji programu duszpasterskiego? Przede
wszystkim Pismo Święte, jako główne źródło w naszym poznawaniu Chrystusa, a
ponadto List apostolski Jana Pawła II Novo millennio ineunte
i Katechizm Kościoła Katolickiego.
Z Pisma Świętego w szczególnym stopniu będzie służył pomocą Nowy Testament z
odniesieniem do Starego Testamentu. Najbardziej przydatne będą wypowiedzi Chrystusa
o Nim samym. Z kolei, wspomniany List apostolski Jana Pawła II w całości stanowi
źródło dla naszego poznawania Chrystusa - przede wszystkim ze względu na zawarte
w nim teologiczne i duszpasterskie uzasadnienia. Jednakże przedmiotem specjalnej
medytacji w pracy duszpasterzy powinny się stać zwłaszcza dwa rozdziały: rozdział
II zatytułowany "Oblicze do kontemplacji" i rozdział III pt. "Na
nowo rozpoczynać od Chrystusa".
Realizując nowy program, duszpasterze powinni jak najczęściej sięgać po Katechizm
Kościoła Katolickiego. Znajdą w nim stosowne określenia, które Kościół odnosi
do wiary i moralności. Mają one rangę najwyższej kompetencji i autorytetu, wszak
stoi za nimi Kościół Jezusa Chrystusa. W nowym roku duszpasterskim przydatny
okaże się drugi rozdział w pierwszej części Katechizmu, zatytułowany: "Wierzę
w Jezusa Chrystusa, Syna Bożego jednorodzonego".
Źródłami pomocniczymi w realizowaniu programu powinny być odpowiednie publikacje
książkowe teologów, a także liczne już artykuły w prasie katolickiej.
4. W papieskim Liście Novo millennio ineunte można przeczytać jak Ojciec
Święty widzi zadanie poznawania Chrystusa. Oto jego najważniejsze wskazania
na ten temat.
- Jubileusz Roku 2000 pozwolił nam jeszcze głębiej uświadomić sobie, kim jest
Jezus Chrystus. Dlatego w realizacji nowego programu duszpasterskiego należy
nawiązywać do spotkań i przeżyć związanych
z Jubileuszem Zbawienia.
- Mówiąc o obchodach jubileuszowych wyprowadza Jan Paweł II wniosek, który
dla duszpasterzy jest cenną wskazówką: "Jeżeli ukazuje się młodym prawdziwe
oblicze Chrystusa, oni dostrzegają w Nim przekonującą odpowiedź na swoje pytania
i potrafią przyjąć Jego orędzie, choć jest trudne i naznaczone przez krzyż"
(NMI, 9).
- Konkretnym zadaniem, które należy podjąć jako owoc Jubileuszu jest kontemplacja
oblicza Chrystusa. Tego zadania nie wypełni się bez milczenia i modlitwy.
Oblicze Chrystusa to oblicze Zmartwychwstałego, dlatego jego kontemplacja
staje się źródłem radości i optymizmu (por. NMI, 29).
- Chrześcijanin szczególnie dogłębnie poznaje Chrystusa podczas liturgicznych
spotkań z Nim. W związku z tym mówi Jan Paweł II: "W każdą niedzielę
zmartwychwstały Chrystus, na nowo jakby wyznacza nam spotkanie w Wieczerniku
..." (NMI, 58).
- Poznając Chrystusa, chrześcijanin powinien poznać również najważniejsze
zadania, które w Jego imieniu stawia wspólnotom chrześcijańskim Piotr naszych
czasów. I tak z lektury Listu dowiadujemy się, że w realizacji programu powinny
nas cechować takie postawy jak:
- radykalizm ewangeliczny (por. NMI, 51),
- entuzjazm pierwszych chrześcijan (por. NMI, 58),
- umiejętność pokazywania Chrystusa innym ludziom (por. NMI, 16),
- dążenie do świętości (por. NMI, 30 - 31),
- duch modlitwy (por. NMI, 32 - 34).
- Należy pamiętać, że poznawanie Chrystusa prowadzi do pogłębiania wiary.
Uczniowie rozpoznają swojego Mistrza "przy łamaniu chleba" (Łk 24,35).
Wywołuje to przełom w ich życiu duchowym. Wracają do Jerozolimy, aby świadczyć
o zmartwychwstałym Chrystusie .
Na drogach, które prowadzą do poznania Chrystusa towarzyszy nam zawsze Najświętsza
Maryja Panna. Jan Paweł II zachęca, aby widzieć w Niej "Gwiazdę nowej Ewangelizacji"
i "niezawodną Przewodniczkę" przez którą możemy dojść do Jezusa (por.
NMI, 58).
5. Co należy czynić w duszpasterstwie parafialnym, aby nasi wierni
jak najgłębiej poznawali Chrystusa?
- Jednym z podstawowych zadań jest informowanie wiernych o skutkach nieznajomości
Chrystusa. Jego obraz jest często zniekształcony w świadomości ludzi. Przyczyniają
się do tego różnorakie czynniki, np. działalność sekt, nieprzyjazne media,
wypowiedzi ludzi niewierzących itp. Następstwem zniekształconego obrazu Chrystusa
jest niewłaściwy stosunek człowieka do Kościoła, do moralności chrześcijańskiej
a nawet do całego chrześcijaństwa (postawa antychrystianizmu). Najczęściej
spotykanym skutkiem nieznajomości Chrystusa i Kościoła jest różnego rodzaju
antyklerykalizm.
- Przypominać wiernym, że Chrystus jest Zbawicielem, który nieustannie przychodzi
do swojego Kościoła. Jest to główna myśl w przeżywaniu Adwentu. Należy więc
wskazywać na różne postaci obecności Chrystusa w Kościele:
w sakramentach świętych, w lekturze Pisma Świętego, w człowieku potrzebującym
pomocy, we wspólnocie.
- Niech nasi wierni wiedzą, że ich świadectwo wiary pozwoli drugiemu człowiekowi
poznać Chrystusa. Powinno się w związku z tym upowszechnić myśl papieża Pawła
VI: "Człowiek naszych czasów chętniej słucha świadków, aniżeli nauczycieli;
a jeśli słucha nauczycieli, to dlatego, że są świadkami"
(EN, 41). Jako chrześcijanie mamy nie tylko mówić o Chrystusie ale innym pozwalać
Go zobaczyć - poprzez publicznie dawane świadectwo wiary i miłości (por. NMI,
16).
- W sposób przekonujący zachęcać do regularnej lektury Pisma Świętego, a w
szczególności tych jego ksiąg, które przybliżają osobę Chrystusa i Jego zbawczą
misję. Sprawnie wykorzystać w parafii a zwłaszcza na katechezie publikację
"Dobra Nowina", którą przekazano dzieciom i młodzieży w całej Archidiecezji.
W związku z tym posługiwać się stwierdzeniem św. Hieronima, który mówił, że
"nieznajomość Pisma to nieznajomość samego Chrystusa".
- Wykorzystać wszystkie okazje duszpasterskie, aby u parafian pogłębić znajomość
Chrystusa. Przykładowo można wymienić spotkania z rodzicami dzieci pierwszokomunijnych,
ze świadkami kandydatów do bierzmowania, z uczestnikami katechezy przedślubnej
itp. W tym celu należy też wykorzystać katechezę dla dorosłych. Dlatego, jeżeli
jej w parafii jeszcze nie ma, powinno się ją zainicjować jak najrychlej.
- Położyć jeszcze większy nacisk na udział wiernych w niedzielnej mszy świętej,
podczas której jej uczestnicy głoszą śmierć Chrystusa i wyznają Jego zmartwychwstanie.
Duże znaczenie duszpasterskie i wychowawcze ma wspólne przygotowanie liturgii
- szczególnie wtedy, gdy bierze w nim udział młodzież (komentarz, czytania,
modlitwa wiernych, procesja z darami, udział scholi).
- Należy na nowo zachęcić parafian do udziału w tych nabożeństwach, które
są uwielbieniem Jezusa w Eucharystii (nabożeństwa adoracyjne w pierwsze niedziele
miesiąca i inne). Powinno się je odpowiednio przygotować, wprowadzić nowe
elementy (np. angażować zespoły parafialne) i związać z krótką katechezą (choćby
czytanka pogłębiająca znajomość Chrystusa). W tym celu można wykorzystać "pomoce
duszpasterskie" zawarte w opracowaniu "Poznać Chrystusa. Program
duszpasterski na rok 2001/2002" (Katowice 2001). Znajdują się wśród nich
celebracje biblijne, wezwania litanijne ku czci Jezusa i adoracje na pierwsze
piątki miesiąca.
- Nabożeństwa maryjne (majowe, różańcowe, Apel Jasnogórski itp.) ukierunkować
zgodnie ze znaną zasadą "Per Mariam ad Jesum", wykorzystując w tym
celu element katechezy (kazanie, medytacja, czytanka).
- Zarówno w kaznodziejstwie jak i na katechezie stawiać pytanie "Kim
jest dla mnie Jezus Chrystus?" Pomagać uczestnikom katechetycznych i
liturgicznych spotkań w formułowaniu dojrzałej odpowiedzi. Przytaczać w związku
z tym te wypowiedzi znanych chrześcijan, które odnoszą się do osoby Chrystusa.
- Uczyć dzieci, młodzież i dorosłych praktycznej umiejętności kontemplowania
oblicza Chrystusa. Podkreślać przy tym, że niezbędna jest do tego modlitwa
i milczenie. Tłumaczyć w związku z tym, jak szkodliwe są dla życia duchowego
i dla poznania Chrystusa takie zjawiska jak hałas zewnętrzny, zgiełk otaczającego
świata i nieład wnętrza, nazywany jarmarkiem duszy.
- Kłaść nacisk na chrystocentryzm - w wychowaniu i na katechezie. Zasada ta
zapewnia utrzymanie właściwego kierunku w podejmowaniu formacji chrześcijańskiej.
Sprawia również, że przekazywanie wiedzy o Chrystusie staje się skuteczne
i owocujące.
- Chrystus identyfikuje się z ludźmi potrzebującymi pomocy: "Wszystko,
co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili"
(Mt 25,40). Do listy ludzi potrzebujących, których wymienia Chrystus należy
dołączyć także bezrobotnych. Trawestując słowa Zbawiciela należałoby powiedzieć:
"Byłem bez pracy, a pomogliście mi". Specyfiką naszego środowiska
jest m.in. bieda materialna i wysoki procent bezrobocia. Trzeba się uczyć
umiejętności rozpoznawania Chrystusa w ludziach biednych, pozbawionych pracy
i zepchniętych na margines życia.
- W działalności duszpasterskiej i katechetycznej należy przybliżyć znaną
zależność: tylko wtedy chrześcijanin pokocha Chrystusa, gdy wcześniej Go pozna.
Dziś człowiek pragnie poznać najważniejsze motywy tego co ma czynić. Trzeba
mu w tym pomóc, uzasadniając, dlaczego ma poznawać Chrystusa.
- Przekonać parafian do czytelnictwa prasy katolickiej oraz książek - w szczególności
tych, które mówią o Chrystusie i Jego Kościele. Bibliotekę parafialną uzupełnić
nowymi pozycjami z zakresu chrystologii i eklezjologii.
- Ponieważ poznawanie Chrystusa nie jest zadaniem łatwym, przeto należy się
modlić w tej intencji: o wytrwałość w zdobywaniu wiedzy o Chrystusie (wierni
świeccy) oraz o umiejętność mówienia o Zbawicielu (duszpasterze i katecheci).
W tym roku niech to będzie modlitwa wyjątkowa, wspomagająca wiernych w szlachetnym
trudzie poznawania Chrystusa. Zgodnie z obietnicą Zbawiciela, Duch Święty
spieszy nam zawsze ze stosowną pomocą (por. Mk 13,11; Łk 12,12).
- Ożywić w parafii śpiewanie pieśni wielbiących Jezusa Chrystusa. Nauczyć
nowych pieśni, udostępniając ich teksty.
- Proponuje się, aby w większych parafiach (miejskich) z dobrze zorganizowanym
duszpasterstwem, wprowadzić cykle konferencji poświęconych Jezusowi Chrystusowi,
z udziałem zaproszonych prelegentów (np. profesorów Wyższego Seminarium Duchownego
w Łodzi).
- Temat tegorocznego programu duszpasterskiego należy w wyjątkowym stopniu
odnieść do mediów będących w gestii Kościoła. Wszak ich najważniejszą funkcją
jest ewangelizacja. Hasło "Na nowo poznawać Chrystusa" ma przede
wszystkim charakter ewangelizacyjny. Dlatego w mediach katolickich powinno
się wykorzystać wszelkie możliwości prowadzące do poznania Chrystusa - zarówno
w słowie jak i w obrazie.
- Poznawaniu Chrystusa mają towarzyszyć odpowiednie cele. Dlatego też, w taki
sposób mamy poznawać Chrystusa, aby móc zrozumieć Go. A dalej: tak głęboko
mamy rozumieć Chrystusa, aby Go umiłować. I wreszcie: tak dojrzale powinniśmy
miłować Chrystusa, aby być Jego apostołami oraz swoją wiarą i miłością dawać
Mu w świecie świadectwo.
- Zgodnie z dotychczasową praktyką, w kościołach parafialnych i w kaplicach
należy przygotować stosowną dekorację, eksponując w odpowiednich miejscach
hasło obowiązujące w nowym roku duszpasterskim. Zadanie poznawania Chrystusa
powinno się uwzględnić również w parafialnych gablotach informacyjnych.
6. Jak wynika z powyższego, temat tegorocznego programu duszpasterskiego
ma wyjątkową wagę. Stanowi przede wszystkim podstawę życia religijnego. Na dobrej
znajomości Chrystusa budować można zdrową religijność i zasady moralne. Ponadto,
hasło wzywające do poznawania Chrystusa ma wyjątkowy walor ewangelizacyjny.
Kościół ma tak ewangelizować współczesny świat, aby wszyscy ludzie poznali Chrystusa.
Gorąco zachęcam duszpasterzy, katechetów, członków ruchów i stowarzyszeń katolickich,
aby na nowo i z gorliwością pierwszych chrześcijan włączyli się w dzieło poznawania
Chrystusa. Niech inni ludzie za ich przykładem stają się zdolni do poznawania
Chrystusa i do umiłowania Go.
Na to zadanie wszystkim z serca błogosławię
Łódź, dnia 16 listopada 2001 r.
+ Władysław Ziółek
Arcybiskup Łódzki